Obs De Opslach uit Franeker heeft stip op de horizon

17 oktober 2022

Image

Het team van basisschool De Opslach in Franeker had een stip op de horizon nodig. Een verhaal waarmee ze aan ouders (maar ook aan toekomstige collega’s) vertellen waar ze voor staan. Ze hadden al wel een visie, missie en kernwaarden. Maar toch twijfelden ze of die (nog) wel pasten.

10x waarom

Om aan de toekomst te werken is het eerst belangrijk dat we het verleden begrijpen. Daarom moet alles op tafel. Een tijdens een brainstormsessie hebben alles besproken. Wel op zo’n manier dat je vlot tot de kern kunt komen. Door heel snel achter elkaar te vragen ‘waarom’ iets dan gaat zoals het gaat en ‘waarom’ ze nu juist ‘dát’ belangrijk vinden.

Zonder wrijving geen glans

Ook ben je op zoek naar discussie. Want hoewel mensen dit soms confronterend vinden, als je dit met respect doet (belangrijk uitgangspunt) is het zeer krachtig. Want dan bekijk je je eigen invalshoek vanuit verschillende standpunten.

Een stap verder dan ‘nieuwsgierig’

Mensen moeten kiezen voor een richting. We kozen voor ‘nieuwsgierig’. Het team vond dit het allerbelangrijkste. Na de sessie konden we het laten bezinken en kwamen we erachter dat ‘ontdekken’ een stapje verder gaat dan ‘nieuwsgierig’. Want om te ontdekken moet je in beweging en daadwerkelijk actie ondernemen.

En nu?

Het ligt nu bij het team. Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun visie waarmaken? Bij elke vergadering kunnen ze nieuwe ideeen langs het kader leggen: laten we kinderen hiermee ontdekken? Wat leren ze over zichzelf; over wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn? Gaan kinderen twee keer achter elkaar naar dezelfde plek (bijvoorbeeld met schoolreisje) of laat je hen elke keer iets nieuws ontdekken? Hoe richt je de school in, hoe richt je het schoolplein in wanneer je kinderen zoveel mogelijk wilt laten ontdekken? Welke nevenactiviteiten heb je?

Natuurlijk zijn er grenzen qua tijd en budget, maar het kunnen kleine oplossingen zijn waarmee je aan je doelgroep laat zien wat je visie is. Want opschrijven is een eerste stap, maar er een gewoonte van maken om de visie werkelijkheid te laten worden is een stap die hierna noodzakelijk is.

Wat kunnen we hiervan leren?

  • Maak een keuze. Ga voor wat je het allerbelangrijkste vindt. En vertel dit vervolgens aan mensen die je wilt bereiken. Mensen kunnen (of willen) niet veel onthouden. Zorg er dan voor dat wat ze onthouden er echt toe doet.

Dit is het merk

Wat andere mensen over De Opslach zouden moeten zeggen, wanneer je er zelf niet bij bent.

‘De Opslach? Dat is toch die school met dat ‘ontdekplein?’

‘De Opslach? Dat is toch die school die lokale ondernemers betrekt bij het leren?’